Czym są tagi UTM?
Wchodząc w świat reklamy, nie sposób pominąć jednego istotnego pytania: czym są i do czego służą tagi UTM? Tagi UTM to specjalne parametry, dzięki którym można, chociażby sprawdzić, jak skuteczna jest kampania reklamowa marki. Takie informacje są niezwykle pomocne przy planowaniu nowych reklam i działań – dzięki tagom UTM wiemy, jakie działania przynoszą oczekiwane efekty, a jakie nie. Dowiedz się, do czego jeszcze służą tagi UTM i dlaczego warto je posiadać.
Czym są tagi UTM?
Tagi UTM (Urchin Tracking Module), inaczej nazywane parametrami lub kodami UTM, służą do sprawdzania, skąd użytkownicy “przychodzą” na naszą stronę internetową. UTM to po prostu części kodu dodane do linku, dzięki którym Google Analytics może zebrać dokładniejsze dane dotyczące m.in. wejść i konwersji na stronie, po wejściu z zewnętrznej kampanii. Tagi UTM zazwyczaj umieszcza się np. w linkach z portali społecznościowych, newsletterów czy branżowych stron.
Jak wygląda tag UTM?
Tag UTM składa się z kilku części, które umieszcza się w linku. Tagi możemy umieścić w dowolnym miejscu, ale należy pamiętać o tym, że muszą one być czytelne i zrozumiałe (jest to ważne przy późniejszym sprawdzaniu wyników w narzędziu analitycznym). Jakie elementy posiada tag UTM?
Podstawowe elementy UTMów:
Campaign Source – źródło kampanii, czyli miejsce, z którego został wykonany ruch na naszą stronę, np. Facebook, newsletter lub nazwa domeny, na której umieściliśmy link. Przykład: w kampanii Facebook/Instagram źródło to Social_media. W przypadku podziału kanałów na IG/FB można je wydzielić.
Campaign Medium – dostarcza informacji o rodzaju ruchu na stronie, np. e-mail. Uwaga: źródło to nie to samo co medium! Tutaj wpisujemy typ pozyskania, np. CPC, CPM.
Campaign Name – nazwa naszej kampanii. Rekomendujemy używanie formatów dynamicznych, takich, które będą pobierane bezpośrednio z kokpitu reklamowego – {{campaign.name}} . Możesz też odgórnie nazwać swoją kampanię — dowolnie.
Campaign Content – śledzi konkretną treść w naszej kampanii, szczególnie ważny, gdy jest ich kilka . Tutaj możesz zastosować {{adset.name}} lub {{content.name}} zależnie od struktury kampanii. Możesz też odgórnie nazwać swoją kampanię — dowolnie.
Dodatkowo do pomiaru można włączyć mniej popularne parametry tagów UTM:
Campaign Term – pokazuje, jakich słów kluczowych użyto przed kliknięciem w link
Source Platform – informuje nas o tym, na jakiej platformie działa kampania z wykorzystaniem tego linku
Jak stworzyć tag UTM?
Tagi UTM możesz stworzyć przy pomocy dowolnego narzędzia, np. wbudowanego w kokpit reklamowy od Google lub Facebooka. Podczas pisania tagów UTM warto pamiętać o kilku ważnych elementach. Raczej nie używamy wielkich liter, polskich znaków czy znaków specjalnych. Zamiast spacji używamy podkreślenia lub myślnika. Przed pierwszym tagiem UTM dopisanym do linku powinien znaleźć się znak zapytania, a kolejne tagi oddzielamy “&”.
Dostępnych jest wiele darmowych kreatorów UTMów, z których możesz korzystać, przykładowo TEN.
Dlaczego warto korzystać z tagów UTM?
Dzięki tagom UTM możesz dokładnie analizować efekty swoich kampanii. Raporty pomogą Ci wyciągnąć konkretne wnioski — tagi UTM pokazują, skąd na Twoją stronę trafiają klienci, które pomysły się sprawdzają, a które nie. Dzięki tym wszystkim informacjom będziesz mógł lepiej dysponować budżetem swojej firmy, ponieważ będziesz wiedział, w jakie działania inwestować, aby osiągnąć zamierzony cel.
Tagi UTM są szczególnie przydatne przy kontrolowaniu ruchu z linków na mediach społecznościowych, e-mailowych kampanii marketingowych, z linków umieszczonych na zewnętrznych portalach, np. branżowych, a także przy kampaniach Google Ads.
Jakich błędów nie popełniać?
Tworzenie tagów UTM nie jest trudne i zazwyczaj nie sprawia większych problemów. Może jednak zdarzyć się tak, że w którymś miejscu popełnimy błąd. Na co warto uważać podczas tworzenia tagów UTM?
- Przy tworzeniu tagów UTM bardzo ważna jest konsekwencja. Google Analytics rozróżnia wielkie litery od małych, dlatego, jeśli w nazwie raz użyłeś wielkiej litery, tak już musi zostać. W przeciwnym razie narzędzie będzie traktowało ruch jako wejścia z dwóch różnych źródeł
- Nie używaj UTM do linków wewnętrznych — takie działanie najprawdopodobniej zmniejszy skuteczność Twojej kampanii reklamowej
- UTM -y nie mogą zawierać wrażliwych danych, np. danych osobowych
- Opracuj jeden system tagowania i zawsze się do niego stosuj
- Unikaj spacji i znaków specjalnych — jeśli ich użyjesz, tag UTM nie będzie działał poprawnie
- Zawsze testuj przygotowane linki z tagami UTM
Podsumowanie
Tagi UTM to parametry, które możesz dopisać do linku zewnętrznego. Warto je stosować, ponieważ pomagają w określeniu trafności, opłacalności i poprawności kampanii reklamowej marki. Dzięki tagom UTM wiesz, skąd na Twoją stronę “przychodzą” użytkownicy (potencjalni klienci). Mając taką wiedzę, możesz zwiększyć swoje działania w danym kierunku i zrezygnować z tych, które nie przynoszą Ci korzyści. W ten sposób możesz efektywniej zarządzać budżetem, a zaoszczędzone środki przeznaczać na narzędzia, które pomagają Ci rozwijać działalność.