Czym jest UX i dlaczego jest ważny?
Kiedy używasz aplikacji mobilnej, odwiedzasz stronę internetową czy profil marki w mediach społecznościowych zbierasz pewne doświadczenia. Już po pierwszym “wejściu” możesz mieć pozytywne (lub negatywne) odczucia związane z korzystaniem z danego medium. To, jak podane są treści, w jaki sposób się je odbiera i jak możemy się poruszać w tej przestrzeni, ma wpływ na to, czy w przyszłości będziesz częściej odwiedzać dany profil lub korzystać z czyichś usług. To wszystko wpisuje się w UX, czyli User Experience. Dowiedz się więcej o tym, czym jest UX i dlaczego jest ważny!
Czym jest UX?
UX to skrót od angielskiego „User Experience”, co można przetłumaczyć na polski jako „doświadczenie użytkownika”. Jest to kompleksowy zestaw emocji, percepcji i reakcji, które użytkownik doświadcza podczas interakcji z produktem, systemem czy usługą. UX nie ogranicza się jedynie do aspektów wizualnych; obejmuje również takie elementy jak łatwość nawigacji, intuicyjność, dostępność oraz ogólne „czuć” produktu.
UX to po prostu wszystkie doświadczenia, które użytkownik zbiera podczas korzystania z aplikacji, stron internetowych czy programów. Z naszego punktu widzenia UX jest bardzo ważny, ponieważ wpływa na to, czy potencjalni klienci będą chcieli korzystać z naszych usług. Badania User Experience umożliwiają poznanie naszych słabych stron i udoskonalenie ich w ten sposób, aby ludzie z przyjemnością do nas wracali.
Co wpływa na UX?
Na UX wpływa szereg różnych czynników — każdy z nich jest równie ważny. Warto zorientować się, jakie potrzeby mają nasi klienci i czego oczekują. Dzięki tej wiedzy łatwiej nam będzie stworzyć idealny produkt. Na co powinniśmy zwrócić uwagę?
Elementy składowe UX
Do najważniejszych elementów UX należą:
Użyteczność (Usability): Jak łatwo i efektywnie użytkownik może wykonać żądane zadania.
Dostępność (Accessibility): Jak łatwo produkt jest dostępny dla osób z różnymi potrzebami i ograniczeniami.
Interfejs (User Interface, UI): Wszystko to, co użytkownik widzi i z czym wchodzi w interakcję. Chociaż UI jest częścią UX, to nie są to terminy zamienne.
Treść (Content): Jakość i wartość informacji prezentowanych użytkownikowi.
Interakcja (Interaction): Sposób, w jaki użytkownik wchodzi w kontakt z produktem; obejmuje nawigację, układ elementów, responsywność itd.
Emocje: Reakcje emocjonalne i odczucia wywołane przez interakcję z produktem.
Dlaczego UX jest ważny?
1. Zwiększa zadowolenie użytkownika
Dobry UX sprawia, że użytkowanie produktu jest przyjemne i satysfakcjonujące, co w rezultacie prowadzi do zwiększenia lojalności i zaangażowania użytkowników.
2. Poprawia konwersję
Poprzez ułatwienie nawigacji i zrozumienie potrzeb użytkownika, dobrze zaprojektowane UX może znacząco zwiększyć wskaźniki konwersji na stronach internetowych czy w aplikacjach.
3. Obniża koszty wsparcia
Jeżeli produkt jest intuicyjny i łatwy w obsłudze, użytkownicy będą rzadziej szukać pomocy, co w rezultacie obniży koszty związane z wsparciem technicznym.
4. Buduje przewagę konkurencyjną
W erze, gdy wiele produktów oferuje podobne funkcje i możliwości, UX może stać się kluczowym czynnikiem, który wyróżnia produkt na tle konkurencji.
Podsumowanie
UX to nie tylko ładny wygląd i atrakcyjny interfejs. To kompleksowe podejście, które stawia użytkownika i jego potrzeby w centrum projektowania. Dzięki temu, produkty nie tylko wyglądają dobrze, ale są również użyteczne, dostępne i przynoszą realne korzyści zarówno dla użytkowników, jak i dla firm. Nie można więc lekceważyć znaczenia UX w dzisiejszym świecie pełnym interakcji cyfrowych.
Im więcej pracy poświęcimy na to, aby dopasować naszą stronę (lub inne medium) pod kątem UX, tym lepsze doświadczenia będą zbierać nasi klienci. Jest to pewnego rodzaju inwestycja, która zwiększa nasze szanse na owocną komunikację, ponowne korzystanie z usług czy polecenia.
W zakres User Experience wpisują się nie tylko strony internetowe, programy czy aplikacje, ale również fizyczne rzeczy. Doświadczenie, które klienci zdobywają podczas zakupów, użytkowania czy późniejszej utylizacji produktu też są dla nas istotne. Nasz produkt ma nie tylko dobrze działać. Powinien rozwiązywać problemy i stanowić odpowiedź na potrzeby naszych klientów.
User Experience to również działania, które nie są widoczne dla użytkowników, ale zdecydowanie polepszają komfort poruszania się chociażby po stronie internetowej. Mamy tu na myśli optymalizacje witryn, dopasowanie ich do urządzeń mobilnych (często zdarza się, że strony internetowe działają jedynie na komputerach, a uruchomienie ich na telefonie okazuje się niemożliwe), wydajny serwer, optymalizacja obrazków, zdjęć itd.
UX jest superważny zarówno z punktu widzenia przedsiębiorcy, jak i użytkownika/klienta. Nam (przedsiębiorcom) przynosi korzyści w postaci zadowolenia klienta, poleceń, większych zysków, renomy, dobrego wizerunku. Klienci w łatwy i szybki sposób mogą skorzystać z naszych usług, pozytywnie kojarzą naszą markę, mają ochotę do nas wracać i czerpać z naszych zasobów.
To wszystko możemy osiągnąć dzięki odpowiednim badaniom oraz pracą nad optymalizacją pod kątem UX. Swoją pracę możesz zacząć od określenia grupy docelowej Twojej marki. W ten sposób łatwiej będzie Ci zrozumieć potrzeby Twoich klientów.