Czy warto korzystać z newslettera?
Skuteczny marketing w przypadku biznesów e-commerce wymaga równoległego korzystania z wielu rozwiązań. Tylko w ten sposób można zmaksymalizować efektywność działań, budować silną pozycję na rynku i tworzyć bazę zaangażowanych klientów. Jednym z narzędzi, po jakie warto sięgać, jest newsletter.
Nadal jednak spotykamy wielu przedsiębiorców, którzy nie widzą możliwości zastosowania go w przypadku ich firmy. Dzisiaj więc przyjrzymy się właśnie newsletterom. Pokażemy Wam ich zalety i podpowiemy, co warto wiedzieć, aby w pełni wykorzystać ich potencjał.
Jakie zalety z perspektywy firmy ma newsletter?
Newsletter to potężne narzędzie marketingowe, które w dobrych rękach, może nie tylko skutecznie przyczynić się do zwiększania liczby wartościowych konwersji. Daje także pole do budowania znaczących relacji z Twoimi klientami i możliwości analizy danych wartościowych pod kątem długofalowych działań. Przyjrzyjmy się więc tym korzyściom po kolei.
Wpływ na sprzedaż
Newslettery najczęściej wykorzystuje się do informowania użytkowników o nowościach w ofercie i promocjach. Już tylko dostarczenie potencjalnym klientom takich informacji może przełożyć się na lepszą sprzedaż. Jeśli jednak połączysz to z odpowiednią personalizacją i segmentacją odbiorców pod kątem ich zainteresowań czy nawyków, wyniki pozytywnie Cię zaskoczą.
Budowanie relacji
Regularne wysyłanie maili do Twoich klientów pozwoli Ci zaangażować ich i sprawi, że chętniej będą dokonywać zakupów właśnie u Ciebie. Jednak pod warunkiem, że zadbasz o to, aby w wiadomościach znajdowały się wartościowe dla nich treści. Pamiętaj jednak o tym, aby częstotliwość, z jaką wiadomości trafiają do ich skrzynek, nie była zbyt wysoka – zwiększyłoby to prawdopodobieństwo, że zaczną być traktowane przez Twoich klientów jak bezwartościowy spam, a tego nie chce żaden przedsiębiorca.
Pozyskiwanie danych i analiza
Samo posiadanie listy mailingowej daje Ci dostęp do ogromnej ilości informacji, które pozwolą Ci analizować to, co najlepiej wpływa na współczynnik otwieralności maili i pomaga w dokonywaniu konwersji. Wiele osób zapomina jednak, że newsletter jest też świetnym narzędziem do badań. Wystarczy, że poprosisz użytkowników o np. udział w ankiecie, a możesz uzyskać wartościowe dane w zakresie interesującego Cię zagadnienia: od Twojej oferty, przez częstotliwość, z jaką klienci chcą dostawać wiadomości, po ich zainteresowania. Możesz to wykorzystać do lepszego dopasowania do ich potrzeb usług i produktów, a także tworzenia i modyfikacji strategii działań marketingowych.
Czym powinien wyróżniać się dobry newsletter?
To zagadnienie bardzo obszerne, ale skupimy się na kilku najważniejszych elementach.
Częstotliwość wysyłania maili
Wspominaliśmy już o tym, że zbyt częste wysyłanie newsletterów może w percepcji użytkowników sprawić, że będą postrzegane jako niechciany spam. Jednak maile pojawiające się zbyt rzadko nie będą wartościowe w zakresie budowania relacji. Co więc zrobić?
Z pomocą przychodzą dane. Prowadząc firmę, dobrze wiesz, czym charakteryzuje się Twoja grupa docelowa. Tworząc listę mailingową i wysyłając wiadomości, pozyskujesz też informacje na temat ich efektywności. W pierwszym okresie prowadzenia newslettera możesz testować, jaki odstęp czasowy pomiędzy wiadomościami daje najlepsze wyniki i nie przyczynia się do spadku otwieralności lub wzrostu liczby osób wypisujących się z listy.
Wartościowe, spersonalizowane i różnorodne treści
Pamiętaj, że nikt nie chce czytać powtarzalnych, nudnych treści, których zadaniem jest tylko zachęcenie do kolejnego zakupu. Upewnij się, że tekst newslettera pasuje do zainteresowań Twoich klientów. Informuj ich o aktualnościach, ciekawostkach i promocjach, pamiętając, że nie każda grupa odbiorców jest taka sama.
Wykorzystaj więc możliwości segmentacji i personalizacji maili. Dzięki temu nie tylko każda wiadomość będzie skierowana do użytkownika imiennie, ale też lepiej wpasuje się w jego zakres zainteresowań. Niektórzy będą woleli krótkie informacje o najnowszych okazjach, inni o wiele bardziej docenią dłuższe treści, w których dzielisz się wskazówkami np. na wykorzystanie Twoich produktów.
Estetyka i czytelność
Dobry newsletter, to newsletter, który jest ciekawy i estetyczny. Zadbaj o to, aby wykorzystywane w nim grafiki czy kolory były spójne i przyjemne dla oka. Pamiętaj też, że kluczowa jest czytelność. Zrezygnuj więc ze ściany tekstu, na rzecz jego podziału i zawarcia w nim tylko konkretów. Pamiętaj też o tym, że obecnie, większość użytkowników będzie odczytywać wiadomości na urządzeniach mobilnych. Kluczowe jest więc, aby Twój newsletter był przystosowany do mniejszych ekranów.
Daj swoim odbiorcom wybór
Pozwól czytelnikom na wygodny wypis z newslettera. Może wydawać się to kontrintuicyjne, przecież zależy nam na powiększaniu listy mailingowej i zatrzymaniu na niej osób zapisanych, prawda? Tak, jednak aby Twoje działania były skuteczne, taka lista powinna składać się z zaangażowanych, zainteresowanych użytkowników. Nic Ci po wysyłaniu maili do osób, które nawet ich nie otworzą, bo np. skusił je jedynie lead magnet lub z czasem straciły zainteresowanie.
W stopce wiadomości umieść więc link do wypisu, regularnie wysyłaj też maile do segmentu odbiorców, którzy od dłuższego czasu nie otworzyli Twoich wiadomości, aby zapytać, czy chcą pozostać na liście.
O czym pamiętać przy tworzeniu listy mailingowej
Wiesz już, dlaczego warto prowadzić newsletter i o co należy zadbać, by przynosił korzyści. Ale czy wiesz, na co zwracać szczególną uwagę podczas budowania listy mailingowej?
Zgody marketingowe
Tworząc newslettera musisz pamiętać o RODO. Oznacza to konieczność umieszczenia w formularzu zapisu odpowiednich zgód na otrzymywanie wiadomości marketingowych i wykorzystywanie danych – nie mogą być one domyślne, a więc najlepiej, aby każda z nich wymagała manualnego odznaczenia pola zgody. Musisz przy tym przedstawić wszystkie informacje na temat sposobu przetwarzania danych oraz tego, kto będzie ich administratorem.
Lead magnet
Kwestie prawne za nami, ale co z zachętą do zapisu na listę? Tutaj przyda Ci się odpowiedni lead magnet, czyli wartość, którą użytkownik otrzyma w zamian za wypełnienie formularza. Może to być np. kod zniżkowy na kolejne zakupy, poradnik, e-book lub szablon. Wszystko zależy od profilu Twojej działalności i pomysłowości. Oczywiście pewna część osób zapewne zapisze się tylko po to, aby uzyskać dostęp do darmowych materiałów czy rabatu, jednak są to przypadki pojedyncze, a sam lead magnet może przynieść o wiele więcej korzyści, pomagając w szybkiej budowie listy mailingowej i zaangażowania.
Podsumowując
Newsletter to wyjątkowo wartościowe narzędzie, które może realnie wpłynąć na zwiększenie sprzedaży Twojego e-commerce i budowanie wartościowych, długofalowych relacji z klientami. Aby przynosić zakładane efekty, musi on jednak spełniać odpowiednie warunki, zarówno prawne, jak i dotyczące jego budowy. Jeżeli nie wiesz, w jaki sposób wykorzystać newsletter w swojej strategii biznesowej, zwróć się do naszej agencji marketingowej. Nasi eksperci pomogą Ci uwolnić potencjał Twojego e-commerce – wielokanałowo i w ramach jednego budżetu!